Od 15.01.2021 startuje Tarcza Finansowa PFR 2.0 dla mikrofirm, małych i średnich firm – wsparcie dla 45 branż
Jakie wsparcie można otrzymać
W ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0 o wartości 13 mld zł mikroprzedsiębiorcy oraz mali i średni przedsiębiorcy mogą otrzymać subwencję finansową PFR. Subwencja finansowa będzie mieć bezzwrotny charakter, po spełnieniu warunków określonych w regulaminie udzielania subwencji i w umowie subwencji finansowej.
Zapoznaj się z najczęściej zadawanymi pytaniami wraz z odpowiedziami na temat Tarczy Finansowej PFR 2.0.
Kiedy i gdzie będzie można ubiegać się o wsparcie
Mikroprzedsiębiorstwa oraz małe i średnie przedsiębiorstwa z 45 branż, które odnotowały minimum 30% spadek obrotów w okresie od kwietnia do grudnia lub od października do grudnia 2020 roku w porównaniu do analogicznego okresu w 2019 roku, będą mogły ubiegać się o subwencje od 15 stycznia 2021 roku. Wnioski będzie można składać do 28 lutego 2021 roku przez system bankowości elektronicznej – podobnie jak w ramach Tarczy PFR 1.0.
Sprawdź, w których bankach będzie można złożyć wniosek w ramach Tarczy PFR 2.0.
Jeśli interesuje cię wsparcie dużych przedsiębiorców, przeczytaj więcej o subwencji PFR dla dużych firm.
Pamiętaj! Szczegółowa informacja o prawach i obowiązkach przedsiębiorców ubiegających się o wsparcie będzie zawarta w umowie subwencji finansowej oraz regulaminie udzielania subwencji przygotowanych przez Polski Fundusz Rozwoju. Informacje o zasadach przyznawania wsparcia i bankach współpracujących z PFR będą udostępnione na stronie PFR najpóźniej 14 stycznia 2021 roku.
Najważniejsze warunki przyznawania wsparcia
Aby uzyskać wsparcie w ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0, mikroprzedsiębiorcy oraz mali i średni przedsiębiorcy:
- muszą prowadzić działalność gospodarczą 31 grudnia 2019 roku oraz w dniu składania wniosku o udzielenie subwencji finansowej (w dniu złożenia wniosku przedsiębiorca nie może być w stanie likwidacji, upadłości lub restrukturyzacji)
- muszą prowadzić działalność w jednym lub więcej ze wskazanych kodów PKD w trzech datach, czyli: 31 grudnia 2019 roku, 1 listopada 2020 roku i w dniu składania wniosku o subwencję
- muszą odnotować spadek obrotów gospodarczych o minimum 30% w jednym z dwóch okresów:
- od 1 kwietnia 2020 roku do 31 grudnia 2020 roku w porównaniu do okresu od 1 kwietnia 2019 roku do 31 grudnia 2019 roku
- od 1 października 2020 roku do 31 grudnia 2020 roku w porównaniu do okresu od 1 października 2019 roku do 31 grudnia 2019 roku
Ważne! Na potrzeby obliczenia spadku obrotów będzie brana pod uwagę całość obrotów gospodarczych przedsiębiorcy w porównywanych okresach, a nie tylko obroty z działalności w ramach wybranych 45 kodów PKD.
- nie mogą posiadać zaległości w opłacaniu podatków i składek na ubezpieczenia społeczne na 31 grudnia 2019 roku lub na 31 grudnia 2020 roku, lub na dzień złożenia wniosku o subwencję, przy czym nie będą uznawane za zaległość:
- rozłożenie płatności podatków lub składek na ubezpieczenia społeczne na raty lub jej odroczenie
- zaleganie z płatnościami podatków i składek na ubezpieczenia społeczne nieprzekraczające trzykrotności wartości opłaty pobieranej przez operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy Prawo Pocztowe za traktowanie przesyłki listowej jako przesyłki poleconej
- złożenie wniosku do ZUS o brak płatności składek na ubezpieczenia społeczne w ramach tarcz antykryzysowych.
W przypadku mikroprzedsiębiorców, czyli firm zatrudniających od 1 do 9 pracowników oraz mających obroty lub sumę bilansową poniżej 2 mln euro:
- kwota subwencji będzie zależna od wielkości spadku przychodów i wyniesie:
- 18 000 zł na zatrudnionego przy spadku przychodów o 30–60%
- 36 000 zł na zatrudnionego przy spadku przychodów powyżej 60%
- maksymalna kwota subwencji wyniesie 324 000 zł
- istnieje możliwość umorzenia do 100% subwencji w zależności od utrzymania zatrudnienia w 2021 roku.
W przypadku małych i średnich przedsiębiorców, czyli firm zatrudniających od 10 do 249 pracowników oraz mających obroty poniżej 50 mln euro lub sumę bilansową poniżej 43 mln euro
- firma musi odnotować spadek obrotów gospodarczych o minimum 30% w okresie kwalifikowanym trwającym (pokrycie kosztów stałych będzie możliwe za okres, w którym przedsiębiorca):
- od 1 listopada 2020 roku do 31 grudnia 2020 roku w porównaniu do okresu od 1 listopada 2019 roku do 31 grudnia 2019 roku (spadek obrotów gospodarczych oparty na danych rzeczywistych)
- od 1 stycznia 2021 roku do 31 marca 2021 roku w porównaniu do okresu od 1 stycznia 2019 roku do 31 marca 2019 roku (spadek obrotów gospodarczych oparty na predykcji, a w przypadku składania wniosku w chwili posiadania danych rzeczywistych – oparty na danych rzeczywistych)
- firma musi wykazać koszty stałe w okresie kwalifikowanym
- subwencja jest wypłacana w kwocie 70% straty brutto (przed podatkiem) przedsiębiorstwa za miesiące od listopada 2020 roku do marca 2021.
- maksymalna kwota subwencji to 3,5 mln zł i nie więcej niż 72 000 zł na pracownika.
Koszty stałe oznaczają faktyczną stratę brutto (wynik finansowy przedsiębiorcy przed opodatkowaniem, uwzględniający zysk/stratę z działalności operacyjnej oraz koszty i przychody finansowe) w okresie od 1 listopada 2020 roku do 31 marca 2021 roku, wykazaną przez beneficjenta w rachunku zysków i strat lub innych dokumentach sprawozdawczych, z wyłączeniem rezerw na utratę wartości aktywów oraz uwzględniającą pomoc publiczną uzyskaną z innych źródeł (otrzymana lub oczekiwana).
Ważne! Dla przedsiębiorców, którzy byli beneficjentami Tarczy Finansowej PFR 1.0, maksymalna kwota finansowania z obu Tarcz łącznie na jednego pracownika nie może być wyższa niż:
- 72 000 zł dla mikrofirm
- 144 000 zł dla małych i średnich firm.
Zasady wyliczania zatrudnienia
Warunkiem kwalifikacji do programu jest zatrudnienie co najmniej 1 pracownika na dzień 31 grudnia 2019 roku, a w przypadku braku jakiegokolwiek pracownika na ten dzień – na dzień 31 lipca 2020 roku.
Przedsiębiorca, który nie zatrudniał żadnych osób, nie może otrzymać wsparcia w ramach Tarczy Finansowej PFR.
Na potrzeby ustalenia statusu przez pracownika rozumie się osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę. Przy czym za pracowników nie uważa się pracowników na urlopach macierzyńskich, ojcowskich, rodzicielskich, wychowawczych i zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego.
Na potrzeby wyliczania kwoty subwencji finansowej przez pracownika rozumie się osobę fizyczną:
- która zgodnie z przepisami polskiego prawa pozostaje z przedsiębiorcą w stosunku pracy oraz która była zgłoszona przez przedsiębiorcę do ubezpieczenia społecznego na dzień ustalania stanu zatrudnienia na potrzeby określenia maksymalnej wysokości subwencji finansowej przysługującej przedsiębiorcy, z zastrzeżeniem, że stan zatrudnienia określa się w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy
- współpracującą z przedsiębiorcą, niezależnie od formy prawnej tej współpracy (w szczególności na podstawie umów cywilnoprawnych, takich jak umowa-zlecenie lub umowa o dzieło), za którą przedsiębiorca odprowadza składki na ubezpieczenia społeczne na dzień ustalania stanu zatrudnienia przedsiębiorcy dla potrzeb określenia maksymalnej wysokości subwencji finansowej.
Które branże mogą otrzymać wsparcie
- 17.29.Z – Produkcja pozostałych wyrobów z papieru i tektury
- 18.12.Z – Pozostałe drukowanie
- 18.13.Z – Działalność usługowa związana z przygotowywaniem do druku
- 18.14.Z – Introligatorstwo i podobne usługi
- 49.39.Z – Pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany
- 47.71.Z – Sprzedaż detaliczna odzieży prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach
- 47.76.Z – Sprzedaż detaliczna kwiatów, roślin, nasion, nawozów, żywych zwierząt domowych, karmy dla zwierząt domowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach
- 47.81.Z – Sprzedaż detaliczna żywności, napojów i wyrobów tytoniowych prowadzona na straganach i targowiskach
- 47.82.Z – Sprzedaż detaliczna wyrobów tekstylnych, odzieży i obuwia prowadzona na straganach i targowiskach
- 47.89.Z – Sprzedaż detaliczna pozostałych wyrobów prowadzona na straganach i targowiskach
- 56.21.Z – Przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering)
- 55.10.Z – Hotele i podobne obiekty zakwaterowania
- 55.20.Z – Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania
- 56.10.A – Restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne
- 56.10.B – Ruchome placówki gastronomiczne
- 56.29.Z – Pozostała usługowa działalność gastronomiczna
- 56.30.Z – Przygotowywanie i podawanie napojów
- 59.14.Z – Działalność związana z projekcją filmów
- 73.11.Z – Działalność agencji reklamowych
- 74.20.Z – Działalność fotograficzna
- 77.21.Z – Wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego
- 79.11.A – Działalność agentów turystycznych
- 79.12.Z – Działalność organizatorów turystyki
- 79.11.B – Działalność pośredników turystycznych
- 79.90.A – Działalność pilotów wycieczek i przewodników turystycznych
- 79.90.B – Działalność w zakresie informacji turystycznej
- 79.90.C – Pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji, gdzie indziej niesklasyfikowana
- 82.30.Z – Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów
- 85.51.Z – Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych
- 85.52.Z – Pozaszkolne formy edukacji artystycznej
- 85.59.B – Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane
- 86.90.A – Działalność fizjoterapeutyczna
- 86.90.D – Działalność paramedyczna
- 90.01.Z – Działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych– zespół muzyczny
- 90.02.Z – Działalność wspomagająca wystawianie przedstawień artystycznych
- 90.04.Z – Działalność obiektów kulturalnych
- 91.02.Z – Działalność muzeów
- 93.11.Z – Działalność obiektów sportowych
- 93.13.Z – Działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej
- 93.19.Z – Pozostała działalność związana ze sportem
- 93.21.Z – Działalność wesołych miasteczek i parków rozrywki
- 93.29.A – Działalność pokojów zagadek, domów strachu, miejsc do tańczenia i w zakresie innych form rozrywki lub rekreacji organizowanych w pomieszczeniach lub w innych miejscach o zamkniętej przestrzeni
- 93.29.B – Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna, gdzie indziej niesklasyfikowana
- 93.29.Z – Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna
- 96.04.Z – Działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej
Na co można przeznaczyć wsparcie
Pomoc udzielana mikrofirmom jest przeznaczona na pokrycie kosztów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, na przykład na pokrycie kosztów wynagrodzeń pracowników, kosztów zakupu towarów i materiałów, kosztów usług obcych, bieżących kosztów obsługi finansowania zewnętrznego, kosztów najmu nieruchomości użytkowanej na cele prowadzenia działalności gospodarczej, kosztów wszelkich należności publicznoprawnych, kosztów zakupu sprzętu i innych środków trwałych niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej.
Subwencja dla małych i średnich firm może być przeznaczona na finansowanie 70% kosztów stałych.
W razie pytań zachęcamy do kontaktu:
- Numer tel.: 575-606-511
- Adres mailowy: tozch@tozch.edu.pl